Brandpreventie in een bedrijf
Bij vrijwel elk bedrijf is er een plan aanwezig hoe werknemers moeten reageren op een calamiteit. Werknemers zijn bekend met de vluchtroutes, maar weten ze deze ook nog als er werkelijk een brand uitbreekt? In deze blog wordt het gedrag uitgelegd en hoe we het gedrag kunnen verbeteren.
Gedrag is onvoorspelbaar
Wanneer er een brand uitbreekt en er een brandalarm af gaat, dan duurt het even voordat mensen zicht bewust worden of het gaat om een ‘echte’ brand, een oefening of een vals alarm. Wanneer werknemers in de gaten krijgen dat het niet gaat om een oefening, dan zijn ze geneigd om via de bekende route te vluchten. Dit is vaak de gangbare route, dus de route waar mensen het gebouw in en uit gaan. Hoewel werknemers de vluchtroutes goed weten, vergeten ze die vaak door paniek.
Brandpreventie
Het is moeilijk in te schatten wat werknemers werkelijk doen als er een brand uitbreekt. Mensen in paniek doen onvoorspelbare dingen. Erg belangrijk is dat er bepaalde mensen zijn die zich verantwoordelijk voelen tijdens zo’n situatie. Daarom zijn BHV-ers erg belangrijk binnen bedrijf. De opgeleide BHV-ers hebben een verantwoordelijkheidsgevoel over de overige werknemers en kunnen dan als eerste hulp aanbieden, rust behouden en mensen helpen te evacueren tijdens een brand.
Hoe voorkom je onvoorspelbaar gedrag?
Er zijn vier tips waaraan bedrijven kunnen voldoen om het onvoorspelbare gedrag bij een brand te voorkomen/ beperken, namelijk:
- Het opleiden van voldoende BHV’ers
- Regelmatig een ontruimingsoefening
- Breng nieuwe medewerkers op de hoogte van de protocollen
- Geef de vluchtroutes duidelijk aan binnen uw bedrijf
Wilt u meer informatie of direct aanmelden voor een cursus BHV? Bekijk dan hier onze site en vindt meer informatie over de BHV cursus.